Dveřní nástěnka

Dveřní nástěnka

Hoši, něco tady s tím musíme vohnout..

::Dveřní nástěnka::
INdoor
OUTdoor
..co se dveřmi neprotáhlo
Diskuze
Strojovna
..klíčová dírka
Odkazy
..do pekla
Honzíkov
..do většího pekla
reklama
..smrdí

Stav pantů:

DN nevyhovuje ničemu a nikomu, natož nějakým standartům..


*
Klika
Václav Jirásek: Industria


Kdo by neznal německé Einsturzende Neubauten nebo slovinské Laibach. Obě kapely spojuje slovíčko industrial, které si každý interpretuje tak trochu jinak a zkresleně. EN prosluli svými koncerty začátkem 80. let, kdy např. celý koncert odehráli na ocelové předměty (nákupní košík nevyjímaje), Laibach jsou známí svým svérázným zpracováním mnoha hitů let osmdesátých i starších, dnes již klasických, děl. Proč tu tyto dvě kapely však zmiňuji? Protože obě dvě kapely vznikly jako určité svědectví doby, na úpatí post-industriálního světa, kdy odzvonilo továrnám a hutím a ekonomika států západní Evropy se začala orientovat na sektor služeb a jemnou elektroniku. Jednalo se také o začátek počítačové éry, kdy se počítač jakožto výrazný lidský pomocník začal prosazovat ve všech sférách lidské činnosti. Tento evoluční zlom zasáhl prudce do smýšlení a psychiky lidí a snad nejvíce umělců, kteří se snažili na tento jev upozornit. (jmenujme např. Gordona Matta-Clarka nebo Annu a Patricka Poirierovy ). Tito umělci si uvědomovali, že kdysi mocný monument moci se nyní stává pomníkem industriálního věku, s vlastní poetickou atmosférou a nostalgickým dojmem.

Přesně to samé prožívá nyní, téměř 20 let od pádu železné opony, česká společnost. Kdysi tak mocná dělnická třída se dostává do pozadí a hutě, slévárny a velkovýrobny se stávají, jako před 30 lety v Německu, pouze němými svědky zašlé slávy. Představte si ohromné vysoké pece, betonové bloky, zrezivělé šatní skříně zaměstnanců. Vše ale mlčí, jen ve výšce je slyšet občasné zahvízdání ptáků hnízdících v rozpadající se střeše. Smutná vidina, dojemná a zároveň neuvěřitelně vzrušující.

obrázek
A právě o tom je výstava Industria Václava Jiráska. Ukazuje fascinující svět umírající továrny a všech jejích vnitřností. Interiéry působí rozdrásaně, dynamicky, ale přesto klidně. Když se procházíte před velkoformátovými fotografiemi Václava Jiráska, jako byste koukali do oken neskutečna, čehosi, co je vám natolik neznámé, že je příliš těžké pochopit, že se jedná o skutečnost. Mezi portréty vidíte Toníka a Kerekesze Szándora z Olbrachtovy Anny Proletářky, některé tváře jsou vám dokonce povědomé. Pracovní sektor odsouzený k zániku kontrastuje s mnohdy až přívětivým a přátelským pohledem dělníků pracujících od nevidím do nevidím, kteří si ani neuvědomují, že jednou budou možná poslední, kdo bude mít šanci prožít si poslední pracovní den v hutích, poslední odpíchnutí strusky, poslední sfárání do dolů...zkrátka poslední pracovní směnu.

obrázek
Velice zajímavé je sledovat poznamenání prostředí postindustriální dobou. To je něco,co industriální vlna 80. letech nemohla zažít. Fotografie nahých děv z pornografických časopisů nalepené na zrezivělých polorozpadajících se skříňkách, plastové láhve od Fanty či Pepsi stojící vedle láhví od sodovek nebo limonád, ze kterých se pilo naposledy před mnoha a mnoha lety.

Výstavu doplňuje videoprojekce od Chen Chieh-jena s výstižným názvem Factory..obrázek Příběh dvou žen, které se po 15 letech vrátily do míst, kde celý život pracovaly, není pouze povedenou tečkou za celou výstavou, ale i otazníkem. Donutí vás se zamyslet nad významem výstavy a naznačí jednu z možností, jak si výstavu interpretovat. Mnohdy až fotografické záběry tohoto asi třicetiminutového videa působí stejně jako celá výstava klidně a harmonicky, jen největšího cynika a ignoranta však nechá v klidu. Celek mám mnoho rovin, postihnout je všechny v takto krátkém článku by však dalo docela práci, takže vám asi nezbývá než se na tuto výstavu dojít podívat osobně...

Rozhodně se jedná o velice působivý zážitek, který bude zajímavý pro každého, kdo se odhodlá akceptovat onu zvláštně poetickou atmosféru, která v duši návštěvníka expozice zanechá.


Místo: Galerie Rudolfinum Praha
Doba konání: 9.2. 2006 - 30. 4. 2006
Bližší info: www.galerie-rudolfinum.cz


Autor: 4.tankista a jeho pes

Naposledy změněno: 26.02.2006 15:03:40

Vyhledávání na DN:

Anketa:

Stisky kliky:

CZilla - Lokalizace, podpora a propagace projektu Mozilla.org. Get Firefox!
Dveřní nástěnka ®, ver.0.70 beta, © 2006, stránka vygenerována za: 0.40s.
webmaster: H42K